For en fest! Arendal feiret sine 300 år

Publisert av Eirik Mykland den 07.05.23. Oppdatert 08.05.23.

Det var foredrag, historiske tablåer og mannekengoppvisninger. Det var dans, musikk og syngespill. Alle virkemidler ble benyttet for å formidle vår felles histore.

Sola skinte, flaggene vaiet, og "stattholder Vibe" - i Fred Arthur Asdals skikkelse - proklamerte Arendals bystatus på den gamle rådhustrappa i Kallevigs palè. Eller "kjøpstaden" hvis man skal være nøye på det. Så ble det saluttert på tradisjonelt vis, før Ellen Ledaal Gjertsen fra Arendal historielag kunne ønske velkommen inn. Og Arendals befolkning lot seg ikke be to ganger. Minst 750 personer avla paleet et besøk i løpet av dagen. Brannforskrifter er til for å følges, så køen ble til tider lang. Men folk tok det hele med godt humør, og alle slapp etterhvert inn.

Håkon Haugland åpnet programmet innendørs. Publikum fikk anledning til å bli litt bedre kjent med denne Ditlev Vibe, som altså er en helt sentral skikkelse i vår tidlige kjøpstadshistorie.

Klær skaper som kjent både mannen og kvinnen. Hilde L. Austarheim (Austegdelaget) og Jarle Christiansen (Arendal Borgerlige Militaire) ledet oss gjennom ulike historiske moteretninger og epoker ved hjelp av modeller som viste drakter, kjoler, uniformer og annet tilbehør. Klær som ned til minste detalj er sydd etter gamle originaler. Det gir en fantastisk nærhet til historien å se dem på parketten!

Arendal Dramatiske Selskab - med Bjørg Øygarden i spissen - presenterte et historisk tablå med 17. mai som tema. Sentrale skikkelser som preget 1800-talls Arendal, som for eksempel Conrad Nicolai Schwach og Alexander Møller, var med på festen.

Flere høydepunkter: Kontradansgruppa i Agder og Austegdelaget viste oss hvordan man danset i gamle Arendal. Dette ble gjort til levende musikk fra Marianne Bøksle og orkester. 25 barn fra Steinerskolen i Arendal presenterte utdrag fra syngespillet "Gamle Arendal". Anne Tone Aanby holdt et lærerikt foredag om sjøfarten og kvinnene. Harald Flodda tok for seg krakket i 1886, denne dramatiske hendelsen i Arendals historie.

Hele programmet ble bundet sammen av barokkmusikk, fremført av Nina Irslinger. Kommunen holdt åpen kafe. Praten gikk løst og livlig i salongene. Som det formodentlig også gjorde for omtrent 200 år siden.

Det er umulig å ikke la seg imponere av de malte portrettene som henger i salene. Hilde L. Austarheim gav oss et innblikk i samlingen.

Når feiringen på Arendals gamle rådhus skal oppsummeres er det to hovedinntrykk som sitter igjen:

For et mangfold av ulike lokalhistoriske stemmer og kulturuttrykk denne byen og kommunen besitter! Gammel og ung, leg og lærd, profesjonelle og amatører. Vi er utrolig heldige som har all denne kunnskapen og formidlingsgleden blant oss.

Og videre: Kommunens innbyggere er interessert i vår lokale historie. Vi ønsker å kjenne våre røtter,  vite noe om hvordan denne byen er blitt det den er i dag, og hvorfor ting er som de er. Denne interessen binder oss sammen, og skaper en felles identitet som gir oss en retning. Hvor vi nå enn har tenkt oss.

Arrangementet kom til gjennom et samarbeid mellom Arendal Borgerlige Militaire, Austegdelaget, Arendal historielag og Arendal kommune.

Alle bilder: Eirik Mykland.