Torbjørn Jagland besøkte Kiwanishuset på Ormetjern

Publisert av Eirik Mykland den 20.01.23. Oppdatert 02.02.24.

Arbeiderpartiet ble stiftet 21. august 1887 på Ormetjern i Arendal, i det som da var Barbu kommune. 17. august 2022, midt under Arendalsuka, besøkte Torbjørn Jagland stiftelseshuset.

I en sal fylt til randen holdt han et engasjerende, lærerikt og underholdende foredrag. Temaet var utviklingen av vestlige demokratier, og de prinsipper som disse er tuftet på. Hva skjer hvis internasjonal lov og rett ikke overholdes? Med krigen i Ukraina som et uhyggelig bakteppe ble publikum tatt med på en reise i historien om demokratiets utvikling. Små anekdoter og muntre historier skapte en fin balanse mellom underholdning og alvor.

Arrangementet var et samarbeid mellom Kiwanis Club, Arendal Arbeiderparti, Fortidsminneforeningen, LO og Arendal historielag.